Współczesne społeczeństwo dużą wagę przywiązuje na posługiwanie się językami obcymi już od najmłodszych lat. Rodzice zdają sobie z tego sprawę i dlatego też coraz częściej wybierają dla swoich dzieci przedszkola oraz żłobki dwujęzyczne, w których obok ojczystego języka dzieci obcują na co dzień z językiem obcym.
W przedszkolach dwujęzycznych zajęcia mogą obejmować różnorodne formy aktywności, takie jak zabawy, piosenki, opowiadania, czy projekty plastyczne, które są prowadzone w obu językach. Ważne jest, aby nauczyciele byli dobrze przygotowani do pracy w takim środowisku oraz aby program był dostosowany do potrzeb dzieci.
Edukacja dwujęzyczna w placówkach edukacyjnych przynosi wiele korzyści, zarówno dla rozwoju poznawczego, jak i społecznego dzieci.
Liczne badania, pokazują, że dzieci, które od najmłodszych lat uczą się dwóch języków wyprzedzają rówieśników w rozwoju, nawet jeśli początkowo napotykają trudności.
Dzieci dwujęzyczne mają lepiej rozwinięte struktury języka, co wpływa na cały proces ich kształcenia. To wszystko oddziałuje pozytywnie na ich sprawność w procesach twórczych i obliczeniach matematycznych. Mają też lepszą pamięć operacyjną, co może przekładać się na lepsze wyniki w nauce w późniejszych latach.
Dzieci dwujęzyczne traktują język jako drogę do poznawania świata, a nie jako przedmiot szkolny. Warto wspomnieć również o tym, że te dzieci nabywają „świadomość metajęzykową”, która wpływa na łatwość uczenia się kolejnych języków.
Szybciej uczą się czytać i pisać – dzieci dwujęzyczne, które dokonują wyboru pomiędzy językami wiele razy w ciągu dnia, rozwijają znakomitą świadomość języków, którymi się posługują oraz znacznie łatwiej udaje im się ustalić abstrakcyjny związek pomiędzy literami a dźwiękami. Osoby takie często stają się lepszymi pisarzami, a także lepszymi użytkownikami języka, ponieważ posiadają one większą wiedzę na temat tego na jakich zasadach funkcjonuje język.
Dzieci dwujęzyczne lepiej sobie radzą w szkole – zarówno czas, jak i umiejętność abstrakcyjnego myślenia o języku związane są z sukcesami w nauce. Dziecko, które dobrze sobie poradzi z wykonaniem zadań na świadomość metajęzykową, prawdopodobnie również w szkole będzie osiągać dobre rezultaty. Dzieci, które nie rozwinęły świadomości językowej w tak dużym stopniu, nie są tak dobrymi uczniami.
Wprowadzenie do różnych kultur już od najmłodszych lat rozwija otwartość i tolerancję wobec innych narodowości. Poznawanie innych kultur pomaga dzieciom zrozumieć różnice i podobieństwa między ludźmi, co sprzyja empatii i współczuciu. Różnorodność kulturowa stymuluje myślenie kreatywne i innowacyjne, ponieważ dzieci uczą się myśleć w różnorodny sposób.
Interakcje z dziećmi z różnych kultur rozwijają umiejętności komunikacyjne i społeczne, co jest niezbędne w wielokulturowym społeczeństwie.
Włączenie elementów wielokulturowych do edukacji, takich jak literatura, muzyka, sztuka czy tradycje, może znacząco wpłynąć na postawy młodych ludzi. To inwestycja w przyszłość, w której różnorodność jest postrzegana jako wartość.
Materiał przygotowany przez panią Sylwię – vice dyrektora oraz nauczyciela w Przedszkolu i Żłobku Norlandia Katowice Piano.