Jakie zajęcia wspierają rozwój poznawczy u przedszkolaka?
Kategorie:

Jakie zajęcia wspierają rozwój poznawczy u przedszkolaka?



Uruchamiamy komputer, szukamy zajęć dla naszej pociechy. Wyskakuje sporo propozycji, ale do końca nie jesteśmy przekonani o ich słuszności. Czy te, albo te zajęcia będą odpowiednie dla naszego dziecka? Czy wszystkie, które znajdujemy, będą wspierać jego rozwój? Czym kierować się przy ich wyborze? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania. 

Odpowiednie zajęcia dla przedszkolaka 

Żeby wybrać odpowiednie zajęcia dodatkowe dla naszego malucha, musimy spojrzeć na to, czego dziecko potrzebuje. Oczywiście odpowiedniego otoczenia do rozwoju. A w jakich obszarach rozwija się przedszkolak? Możemy rozróżnić 4 główne obszary: emocjonalny, społeczny, fizyczny oraz poznawczy. Kierując się tymi informacjami, łatwiej będzie nam zgadnąć, co jest dla niego odpowiednie. 

Rozwój emocjonalny, a dodatkowe zajęcia 


Tu z pomocą przychodzą nam zajęcia z Terapii Umiejętności Społecznych, zwane w skrócie TUS. Na takich zajęciach dziecko poznaje swe emocje oraz uczy się, jakie zachowania są pożądane, a których staramy się unikać. Wykwalifikowana kadra robi to z szacunkiem do ucznia. Dziecko uczy się pracować w grupie i radzić sobie z emocjami. Jest to bardzo ważny element w jego rozwoju. 
Rozwój emocjonalny warto również wspierać przy pomocy teatrzyków. Jest to świetna forma, ponieważ dziecko ma szansę zobaczyć postacie w codziennych sytuacjach. Dzięki nim uczy się odpowiednich zachowań oraz reagowania na różne wydarzenia w jego życiu. 

Jakie zajęcia wspierają rozwój poznawczy u przedszkolaka? 

Rozwój poznawczy jest bardzo silny u takiego dziecka. Chce ono wiedzieć wszystko, ma wiele pytań. Nie bez powodu się mówi, że umysł przedszkolaka chłonie jak gąbka. I jest to odpowiedni czas na naukę języków obcych. Jak dobrze wiemy, w XXI wieku znajomość języka angielskiego jest podstawą. A nauka dodatkowego języka jest również coraz powszechniejsza. Na jaki dodatkowy język postawić? Proponujemy hiszpański. Tym językiem posługuję się 1/3 ludności, bo jak wiemy, mówią nim nie tylko w Hiszpanii :). 

Wiele dzieci kocha przyrodę. Jest to naturalne u każdego dziecka, warto to w nim pielęgnować, rozwijać pasję do flory i fauny. Dlatego też świetne są różne zajęcia ekologiczno-ogrodnicze. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że ekologia pojawia się coraz częściej w naszej codzienności. Coraz więcej rzeczy, które wykonujemy, muszą zawierać w sobie również aspekt proekologiczny. Do tego, dbanie o planetę jest naszym obowiązkiem, a ciężko to robić nie znając jej. 

„Bo brudne dzieci to szczęśliwe dzieci” – o tym wie każdy. I chyba każdy z nas pamięta zabawę w błocie… Robienie babeczek z błota, zup z dodatkiem liści i kamieni. Teraz jest nam coraz trudniej pozwolić dziecku, by wyszło i pobawiło się w kałuży. A gdyby tak znaleźć zajęcia tego typu? My umywamy ręce, a dziecko będzie bardzo szczęśliwe. Zabawy błotne rozwijają jego kreatywność, są to też świetne ćwiczenia sensoryczne, czego chcieć więcej? 

Zajęcia sportowe dla przedszkolaków 

Rozwój fizyczny jest najbardziej widoczny u każdego malucha. Chyba ze świecą szukać takiego, który by siedział w miejscu. Dzieci mają ogromną potrzebę biegania, skakania itd. Naszym obowiązkiem jest ułatwienie im tego. Warto korzystać z różnych zajęć sportowych, które rozwijają motorykę dużą. Jednak równie istotny jest rozwój motoryki małej. Tu idealne będą wszelkie zajęcia plastyczne. A jeżeli mamy możliwość, to korzystajmy z zajęć sensoplastycznych. Są to zajęcia plastyczne, które angażują kilka zmysłów. Są korzystne dla rozwoju mózgu dziecka, dzięki takiej pracy powstają nowe powiązania neuronów oraz chroni to dziecko przed zaburzeniami integracji sensorycznej. 

Pedagogika Montessori, czyli pomóż mi to zrobić samemu. 


Na koniec, spójrzmy na swoje dziecko oraz poczytajmy o Marii Montessori – założycielce metody wychowawczej zwanej „pedagogiką Montessori”, która mawiała, że najważniejsze to podążać za dzieckiem. Jest to bardzo trafne, bo mimo że dzieci rozwijają się podobnie, to jednak każdy jest indywidualistą. Nauczyciel prowadząc zajęcia tą metodą, potrafi wyłapać moment, gdy dziecko wchodzi w jakąś „fazę” i podsunąć mu materiały, wspomagające jego rozwój w danej fazie. Ale czym ta faza właściwie jest? Jest to naturalny moment gotowości, do poznawania pewnych rzeczy. I tak możemy wyróżnić, np. fazę mowy, pisania, czytania, porządku, ruchu. 
Warto szukać placówki, gdzie są wplecione elementy tej pedagogiki i szeroki wachlarz zajęć dodatkowych. Mamy wtedy większe prawdopodobieństwo, że opiekun zwróci uwagę, by zajęcia były odpowiednio dostosowane do dziecka, by nie było ono nimi przebodźcowane. Bo jak wiadomo, wszelką aktywność trzeba odpowiednio dawkować, by naprawdę służyła dziecku.