Wielkanocne i wiosenne zabawy logopedyczne
Kategorie:

Wielkanocne i wiosenne zabawy logopedyczne

Choć pogoda na to nie wskazuje, to kalendarzowa wiosna w pełni. Może warto w końcu przywołać słońce wiosennymi zabawami. Poniżej kilka propozycji zabaw logopedycznych, w które można bawić się z dziećmi w wieku żłobkowym i przedszkolnym.

Zabawy usprawniające narządy artykulacyjne:

– Pisanki – ozdóbcie pisanki różnymi wzorkami (kropki, kreski, serduszka). Zróbcie po dwa jajka z takimi samymi wzorami. Dziecko może odzwierciedlić na swoich pisankach wzory rodzica. Tak przygotowanymi pisankami zagrajcie w memory. Żeby zdobyć parę trzeba narysować językiem na podniebieniu taki wzór jak na pisankach.

– Miny – wytnijcie z kartonu duże jajka. Wytnijcie w nich otwór na usta i oczy. Róbcie różne miny. Możecie bawić się w naśladowanie min lub odgadywać emocje. Może zróbcie sobie rodzinne zdjęcie z takimi ozdobami podczas wielkanocnego śniadania?

– Języczkowe wiosenne opowiadanie – przeczytajcie z dzieckiem opowiadanie o Języczku i jego wiosennych przygodach:

„Pan Języczek nie mógł doczekać się wiosny. Gdy zrobiło się cieplej od razu pobiegł do swojego ogródka („kląskamy” językiem) i postanowił zasadzić kwiaty i warzywa (dotykamy czubkiem języka do podniebienia). Codziennie je podlewał (dotykamy językiem raz do jednego, raz do drugiego policzka). Słońce pięknie świeciło i po kilku dniach w ogródku zaczęły wyrastać rośliny (unosimy język do podniebienia). Pan Języczek chętnie spędzał czas na dworze: jeździł na rowerze („rysujemy” językiem na podniebieniu kółka), biegał (dotykamy językiem każdego zęba) i grał w piłkę (nadmuchujemy policzki). Pan Języczek był bardzo szczęśliwy, że w końcu przyszła wiosna (uśmiechamy się).”

Po zabawie możecie zrobić ilustrację do przeczytanego tekstu.

Zabawy oddechowe:

– Latające owady – narysujcie i wytnijcie z papieru małe owady (pszczoły, muchy, motyle). Połóżcie je na stoliku i dmuchajcie na nie słomką, tak żeby spadły ze stołu. Obserwujcie jak owady „sfruwają” na podłogę.

– Styropianowe jajka malują – przygotowujcie przykrywkę od pudełka po butach. Wyciśnijcie na nią kilka plam z różnych kolorów farby. Wrzućcie do pudełka styropianowe jajka i dmuchajcie na nie. Jajka wpadając w plamy zrobią piękny obraz.

– Wielkanocny koszyczek – przygotujcie małe koszyczki i wytnijcie z papieru małe elementy, które można do niego włożyć (pisanki, kiełbasa, baranek, kurczaczek). Przenoście te elementy do koszyczka za pomocą słomki (zasysając).

Pamiętajcie, że rozwój mowy wspieramy też „przy okazji”: spędzając czas z dzieckiem, włączając je w obowiązki domowe, opowiadając o świecie.

Malowanie pisanek, wycieranie kurzu, przygotowywanie ciast, ozdabianie babeczek, sianie rzeżuchy i obserwowanie jak rośnie – to są świetne zabawy wpływające na rozwój małej motoryki, rozwój sensoryczny, a także rozwój mowy. Ponadto budujemy relację z dzieckiem.

Ważne, żeby celebrować rodzinne chwile i żeby szukać takich aktywności, które będą przyjemne zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica.

Na prośbę Norlandia Przedszkola i Żłobki napisała neurologopeda, p. M. Barczuk Logopeda w bliskości.