Wiek przedszkolny to niezwykły okres w życiu każdego dziecka. Jest to czas, w którym kształtują się wszelkie nawyki i upodobania, w tym upodobania i nawyki czytelnicze. Skutecznym sposobem na ich pobudzenie u dziecka jest głośne czytanie i nie jest ważna pora czytania ale systematyczność. Czytanie książek pozwala pozytywnie wpływać na zrozumienie innych ludzi, pozwala rozwijać uczucia. Dzieci nabywają z książek wiedzę o rzeczywistości, która ich otacza.
Głośne Czytanie stwarza korzystne warunki do rozwoju myślenia, pobudza wyobraźnię, rozwija empatię i chęć poznawania świata . Ważnym jest, aby czytać dzieciom codziennie przynajmniej 15-20 minut. Aby zainteresować dzieci książką, należy ,,reklamować” czytanie własnym przykładem. Dzieci powinny widzieć dorosłych pogrążonych we własnych lekturach i czasopismach, powinny razem z dorosłymi odwiedzać biblioteki i móc samodzielnie wybierać swoje ulubione książki. Przystępując do czytania, należy stworzyć dziecku odpowiednią atmosferę, odpowiednio modulować głos, pewne nastroje wyrażać mimiką. np. zrobić śmieszną minę, gdy bohater bajki kogoś rozbawia, pokazać rękoma jak wielki brzuch nosił przed sobą olbrzym, wzdychać i sapać gdy będziesz wczuwał się w objedzonego niedźwiadka. Warto po każdej przeczytanej stronie, jeżeli jest ilustrowana, pokazywać obrazki. Kiedy dziecko spontanicznie reaguje np. śmiechem, nie bronić mu tego, a raczej starać się podtrzymać radosny nastrój. Po przeczytaniu książki, bajki wskazana jest krótka rozmowa z dzieckiem o przygodach bohaterów. W trakcie czytania należy zachęcać dziecko do szukania innych wyjść z sytuacji i wymyślania własnych zakończeń. Warto dostarczyć dziecku rekwizyty związane a utworem, a najlepiej samemu przebrać się za głównego bohatera książki dzięki czemu podkreślimy swoje zaangażowanie i zainteresowanie tematem. Niech w pokoju znajdzie się półka na książki i miejsce na stroje do przebierania się. Pokazanie dziecku, że kamień, talerz, kubek, patyk czy karton mogą mieć nowe funkcje i możliwości użytkowania, to pierwszy krok do twórczego i kreatywnego myślenia.
Celem czytania zawsze powinna być przyjemność dziecka , a że w każdy dorosłym drzemie dziecko to sami wiecie jak fajnie było jak to mama nam czytała.
Głośne Czytanie stwarza korzystne warunki do rozwoju myślenia, pobudza wyobraźnię, rozwija empatię i chęć poznawania świata . Ważnym jest, aby czytać dzieciom codziennie przynajmniej 15-20 minut. Aby zainteresować dzieci książką, należy ,,reklamować” czytanie własnym przykładem. Dzieci powinny widzieć dorosłych pogrążonych we własnych lekturach i czasopismach, powinny razem z dorosłymi odwiedzać biblioteki i móc samodzielnie wybierać swoje ulubione książki. Przystępując do czytania, należy stworzyć dziecku odpowiednią atmosferę, odpowiednio modulować głos, pewne nastroje wyrażać mimiką. np. zrobić śmieszną minę, gdy bohater bajki kogoś rozbawia, pokazać rękoma jak wielki brzuch nosił przed sobą olbrzym, wzdychać i sapać gdy będziesz wczuwał się w objedzonego niedźwiadka. Warto po każdej przeczytanej stronie, jeżeli jest ilustrowana, pokazywać obrazki. Kiedy dziecko spontanicznie reaguje np. śmiechem, nie bronić mu tego, a raczej starać się podtrzymać radosny nastrój. Po przeczytaniu książki, bajki wskazana jest krótka rozmowa z dzieckiem o przygodach bohaterów. W trakcie czytania należy zachęcać dziecko do szukania innych wyjść z sytuacji i wymyślania własnych zakończeń. Warto dostarczyć dziecku rekwizyty związane a utworem, a najlepiej samemu przebrać się za głównego bohatera książki dzięki czemu podkreślimy swoje zaangażowanie i zainteresowanie tematem. Niech w pokoju znajdzie się półka na książki i miejsce na stroje do przebierania się. Pokazanie dziecku, że kamień, talerz, kubek, patyk czy karton mogą mieć nowe funkcje i możliwości użytkowania, to pierwszy krok do twórczego i kreatywnego myślenia.
Celem czytania zawsze powinna być przyjemność dziecka , a że w każdy dorosłym drzemie dziecko to sami wiecie jak fajnie było jak to mama nam czytała.