Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy u przedszkolaków
Kategorie:

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy u przedszkolaków

Nie od dziś wiadomo, że wspomaganie rozwoju mowy u dzieci zależy w dużej mierze od nas rodziców. W obecnych czasach żyjemy bardzo szybko i możemy zapomnieć co tak naprawdę jest ważne i wartościowe dla naszych dzieci. Wystarczy niewielka ilość czasu, odrobinę kreatywności rodzica i rozwój zdrowego dziecka będzie biegł właściwym torem.

Pierwszą zabawą i wspólnym spędzaniem czasu jest czytanie dziecku – nawet takiemu maluszkowi, który ledwo przyszedł na świat. Modelowanie głosu , zmienia barwy, różne tonacje spotkają się z dużym zaciekawieniem u dziecka. W miarę upływu czasu można wprowadzić do czytania – zabawy z pacynkami, różne faktury książeczek, udawanie zwierzątek – to także sprzyja rozwojowi mowy. Czytanie w późniejszym czasie pozwoli nam na wzbogacanie słownictwa u dziecka, rozwój mowy czynnej ( mowa)  i biernej( rozumienie).                                           

Kolejnym bardzo ważnym punktem w rozwoju mowy jest motoryka mała – „Co ma ręka do mowy? Istnieje związek pomiędzy rozwojem mowy a motoryką precyzyjną rąk. Ma to neurofizjologiczne uzasadnienie. W korze mózgowej ośrodki odpowiedzialne za ruchy ręki znajdują się w bliskiej lokalizacji z ośrodkami zawiadującymi ruchami artykulacyjnymi(1).„Sroczka kaszkę warzyła”, „Kominiarz”, „Idzie rak” – to tylko kilka zabaw, które każdy z nas zna (jeśli nie, to koniecznie warto odświeżyć tę szufladkę w pamięć lub wspomóc się literaturą . Zabawy paluszkowe – bo o nich mowa, są uwielbiane przez maluchy. Rodzic, który znajduje się blisko, głaszcze dłonie, dotyka palców, recytuje wiersz, śpiewa, mówi spokojnie, rytmicznie… Istny raj dla małego człowieka”.                                                                                            

Następnym bardzo ważnym elementem rozwoju jest motoryka duża dzieckaCo ma ręka, noga do mowy? Ruchy całego ciała są powiązane z rozwojem mowy. Naprzemienne ruchy rąk i nóg stymulują te obszary mózgu, które są odpowiedzialne za mowę. Dlatego nie można spoglądać na dziecko w oderwaniu od jego całościowego rozwoju. Komunikacja językowa i motoryka to funkcje wyższych czynności mózgowych, które są ze sobą bardzo ściśle powiązane”.                                                                                      

Podczas zabaw rozwojowych nie można zapomnieć o ważnym punkcie – zabawach oddechowych. Wielu z nas dorosłych nieprawidłowo oddycha – a to od nas zależy czy nasze dzieci będą miały nawyk prawidłowego oddychania. Wiele zabaw oddechowych może wspomóc prawidłowe oddychanie i przyczynić się do tego aby mowa przebiegała w sposób harmonijny, Do zabaw oddechowych nie potrzebujemy dużego nakładu finansowego – wystarczą kolorowe piórka, bańki, harmonijki, balony czy gwizdki i zabawa gwarantowana.                                                                                    

Mowa ma ogromny wpływ na rozwój dziecka – daje możliwość komunikacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, własnych opinii i uczuć – dlatego tak ważne jest wsparcie nas rodziców i nauczycieli na pokazanie drogi dziecku i wspomaganie jego rozwoju.

Opracowała P. Nawrocka – Ewiak, logopeda z Przedszkola i Żłobka Norlandia Sulechów

Bibliografia: link do materiałów online

Leave a Reply