Z prowadzenia proekologicznej edukacji w przedszkolu płynie szereg korzyści. W tym przypadku trafnie sprawdza się powiedzenie „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Od małego powinniśmy kształtować świadomość ekologiczną naszych pociech, a także wpajać dbałość o środowisko naturalne i szacunek dla przyrody. Jest to niezwykle ważne, bo te zasady i zachowania rzutują na całe życie. Dlatego należy przybliżać je dzieciom już w wieku przedszkolnym.
Ekologia nas otacza. Niemal każda nasza czynność, mniejsze czy większe działania przekładają się na to, w jakim środowisku żyjemy, jakim oddychamy powietrzem czy jaka woda płynie w naszych rzekach. Właściwe postawy trzeba kształtować od najmłodszych lat. Dzieci m.in. powinny rozumieć, jaką wagę ma oszczędzanie energii, segregacja śmieci, troska o czystość czy szacunek dla zwierząt.
Jak uczyć dzieci o przyrodzie i ekologii
Edukowanie najmłodszych w tym zakresie musi być dostosowane do ich poziomu rozwoju i percepcji. Podstawowa zasada to „nic na siłę”, a wszystko powinno przybierać formę twórczej, wciągającej zabawy, wzbudzającej zaciekawienie i pozwalającej odkryć reguły rządzące otaczającym nas światem.
Atrakcyjną formą nauki są gry edukacyjne. Mogą być to planszówki, memory, układanki czy zabawy ruchowe, które koncentrują się na tematyce ekologicznej.
Dużą siłę oddziaływania mają różnorodne obserwacje przyrodnicze. Realizować można je podczas spacerów po parku czy w zielone miejsca, gdzie można przyjrzeć się roślinności i drzewom albo podpatrzeć zwierzęta. Rozmawiając z dziećmi o tym co widzimy, komentując im określone zjawiska, można swobodnie przekazywać im cenną wiedzę.
Mały artysta i ogrodnik
Ekspresja twórcza to także dobra droga do tego, żeby przybliżać przedszkolakom zagadnienia ekologiczne. Tworzenie prac plastycznych z naturalnych materiałów albo tworzyw pochodzących z recyklingu to sposobność, żeby „przemycać” maluchom tę tematykę.
Angażujące jest również sadzenie roślin w przedszkolnym ogródku czy ozdobnych kwiatków w doniczkach w salach. Dziecko, oprócz nauki obchodzenia się z rośliną, praktycznie przekonuje się, jak ważne jest regularne dbanie o nią i podlewanie. Widzi również, jak kwiat czy krzew dzięki tym czynnościom zmienia się i rozwija.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przedszkolaki w praktyce poznały zasady segregacji odpadów. Podczas zabaw mogą odkładać przedmioty wykonane z różnorodnych materiałów do odpowiednich pudełek, a przy okazji przedstawiać pomysły, jak wykorzystać je ponownie. Takie zajęcia to także płynne przejście do tematyki recyklingu.
Można wspierać się także opowiadaniami czy bajkami, które dotykają tematyki przyrodniczej. Mogą być to zarówno specjalne wydawnictwa edukacyjne poświęcone tym kwestiom, jak też inne książki, w których pojawia się motyw natury albo bohaterowie-zwierzęta.
Warto uczyć ekologii
Edukacja proekologiczna przedszkolaków to inwestycja w ich przyszłość, kształtowanie właściwych postaw i nawyków wobec środowiska.
Ważne jest, aby kształtować pozytywne nawyki i postawy wobec środowiska naturalnego od najmłodszych lat. Poprzez różnorodne aktywności i działania, dzieci mogą szybko przyswajać wartości związane z ochroną przyrody. Metody należy dobierać adekwatnie do wieku, korzystać z różnorodnych sposobności do nauki, a przede wszystkim bazować na zabawie oraz możliwościach rozwoju inwencji maluchów.