Kategorie:

Kreatywność i samodzielność w edukacji Montessori i Reggio Emilia

Kreatywność i samodzielność w edukacji Montessori i Reggio Emilia –  Jak obie metody wspierają niezależność i twórcze myślenie dzieci?

Edukacja przedszkolna to czas, kiedy dzieci zaczynają odkrywać świat wokół siebie w sposób bardziej świadomy i kreatywny. Dwa popularne podejścia pedagogiczne, które wyróżniają się w tym zakresie, to metoda Montessori i filozofia Reggio Emilia. Choć różnią się one w wielu aspektach, obie metody mają wspólny cel: wspieranie samodzielności i kreatywności dzieci. 

W tym artykule przyjrzymy się, jak te dwie metody osiągają ten cel i co sprawia, że są tak skuteczne w rozwijaniu niezależności i twórczego myślenia u najmłodszych.

Metoda Montessori – samodzielność przez Strukturę

Metoda Montessori, opracowana przez Marię Montessori, opiera się na przekonaniu, że dzieci uczą się najlepiej poprzez samodzielne działanie i odkrywanie. Kluczowe elementy tej metody to:

1. Środowisko przystosowane do dzieci – w sali przedszkolnej Montessori wszystkie materiały są dostosowane do wzrostu dzieci. Meble są niskie, a materiały edukacyjne dostępne na poziomie, który umożliwia dzieciom samodzielne korzystanie z nich. Dzięki temu dzieci mogą swobodnie eksplorować i angażować się w działania, które je interesują.

2. Materiał Montessori –  jest to specjalnie zaprojektowany zestaw narzędzi edukacyjnych, które pomagają dzieciom w nauce poprzez manipulację i eksperymentowanie. Każdy materiał ma na celu rozwijanie określonych umiejętności, takich jak liczenie, czytanie czy rozwiązywanie problemów. Dzieci uczą się poprzez działanie, co pozwala im na zdobywanie wiedzy w naturalny sposób.

3. Indywidualne Tempo – dzieci w przedszkolach Montessori uczą się we własnym tempie. Nauczyciel obserwuje ich postępy i dostosowuje wsparcie do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Taki sposób pracy pozwala na głębsze zrozumienie i większe zaangażowanie w naukę.

4. Wolność Wyboru – dzieci mają możliwość wyboru, czym się zajmą, co wspiera ich decyzje i rozwija samodzielność. Mogą wybierać spośród różnych aktywności, co pozwala im skoncentrować się na tym, co ich interesuje i w czym się dobrze czują.

Filozofia Reggio Emilia – kreatywność przez Wyrażanie

Filozofia Reggio Emilia pochodzi z Włoch. Koncentruje się na tworzeniu środowiska, które sprzyja twórczemu myśleniu i odkrywaniu.

 Oto jej kluczowe aspekty:

1. Projektowanie otwartego środowiska – sale w przedszkolach Reggio Emilia są pełne różnorodnych materiałów, które dzieci mogą wykorzystywać do tworzenia i eksperymentowania. W środowisku tym nie ma sztywnych reguł dotyczących tego, co można robić. Dzieci są zachęcane do wykorzystywania materiałów w sposób, który najbardziej im odpowiada.

2. Dokumentacja procesu uczenia się – nauczyciele w Reggio Emilia dokładnie dokumentują proces uczenia się dzieci, co pozwala na śledzenie ich rozwoju i postępów. Dzięki temu możliwe jest lepsze zrozumienie, co motywuje dzieci i jakie są ich zainteresowania.

3. Projekty tematyczne – w przedszkolach Reggio Emilia dzieci często pracują nad projektami tematycznymi, które są inicjowane przez ich własne pytania i zainteresowania. Projekty te są prowadzone w sposób, który angażuje dzieci w głębsze badania i odkrycia.

4. Współpraca z rodzicami – W Reggio Emilia duży nacisk kładzie się na współpracę z rodzicami i społecznością. Rodzice są aktywnie zaangażowani w proces edukacyjny, co wzbogaca doświadczenia dzieci i wspiera ich rozwój twórczy.

Wspólne Elementy – jak obie metody wspierają samodzielność i kreatywność?

Choć Montessori i Reggio Emilia różnią się w podejściu, obie metody mają kilka wspólnych elementów, które przyczyniają się do rozwoju samodzielności i kreatywności dzieci:

1. Aktywny proces uczenia się – obie metody promują uczenie się poprzez działanie. Dzieci są zachęcane do eksperymentowania, badania i odkrywania, co rozwija ich umiejętności rozwiązywania problemów i kreatywnego myślenia.

2. Dostosowanie środowiska – w obu metodach środowisko edukacyjne jest starannie zaprojektowane, aby wspierać dzieci w ich samodzielnym odkrywaniu i nauce. Przestrzeń jest zorganizowana w sposób, który umożliwia dzieciom swobodne korzystanie z dostępnych materiałów.

3. Indywidualne podejście – zarówno w Montessori, jak i w Reggio Emilia, nauczyciele dostosowują wsparcie do potrzeb i zainteresowań każdego dziecka. Dzięki temu dzieci mogą uczyć się w sposób, który najbardziej im odpowiada.

4. Wolność wyboru – dzieci mają możliwość wyboru, czym się zajmą, co rozwija ich poczucie odpowiedzialności i samodzielność. Wolność wyboru pozwala dzieciom na rozwijanie własnych zainteresowań i pasji.

Metoda Montessori i filozofia Reggio Emilia oferują różne, ale równie wartościowe podejścia do wspierania kreatywności i samodzielności dzieci. Montessori koncentruje się na strukturze i samodzielnej pracy z materiałami edukacyjnymi, podczas gdy Reggio Emilia stawia na otwarte środowisko, które sprzyja twórczemu myśleniu i projektom tematycznym. Obie metody dostosowują się do indywidualnych potrzeb dzieci, umożliwiając im rozwój w atmosferze wsparcia i swobody. Dzięki takim podejściom dzieci mają szansę na rozwijanie swoich umiejętności w sposób, który najlepiej odpowiada ich zainteresowaniom i potrzebom.

Materiał opracowany przez mgr Martynę Lewańską – dyrektora Przedszkola i Żłobka Norlandia House of Reggio na warszawskiej Woli oraz Przedszkola i Żłobka Norlandia Motylki (Warszawa Wola) i Przedszkola Norlandia House of Reggio Bemowo w Warszawie.