Umiejętność posługiwania się językiem obcym szczególe językiem angielskim to niewątpliwie ogromna zaleta, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Taka umiejętność może okazać się przepustką do wymarzonej pracy, dobrych zarobków czy częstych podróży.
Czy w takim razie warto już od najmłodszych lat rozpoczynać naukę wspomnianego języka? Czy ma to sens? Jeżeli tak to z jakich metod korzystać żeby nauka języka angielskiego była efektywna?
Najbardziej uniwersalną, a jednocześnie najskuteczniejszą metodą przyswajania wiedzy jest ciągłe powtarzanie i zapamiętywanie. Nie zmienia to jednak faktu, że proces ten może być bardzo kreatywny, jeśli oczywiście odpowiednio o to zadbamy.
Nie zapominajmy, że dzieci mają szczególną umiejętność szybkiego i skutecznego uczenia się. W pierwszych latach życia dziecko jest szczególnie podatne na zdobywanie umiejętności rozumienia i używania języka. Choć może nam się wydawać, że dwu-, trzylatka nie należy obciążać nauką języków, naukowo udowodniono, że dla dziecka nie stanowi to większego wysiłku.
Maluchy świetnie łączą przedmioty i czynności ze słowami, co skutkuje naturalnym rozwojem rozumienia i myślenia w obcym języku. Doskonale też naśladują nowe dźwięki, dzięki czemu tworzą sobie podstawy prawidłowej wymowy. Uczą się po prostu instynktownie. Na tym etapie dziecko nie musi wiedzieć, że dane wyrażenie inaczej się pisze, niż się je wymawia. Pamiętajmy też, że dziecko, które wcześnie rozpoczyna naukę, nie ma w późniejszych latach problemów z zapamiętywaniem i wyszukiwaniem informacji. A nawet często lepiej sobie radzi w szkole niż jego rówieśnicy.
Najefektywniejszą metodą zachęcenia przedszkolaków do przyswajania języka angielskiego bądź innych języków jest nauka poprzez zabawę. Dziecko nie przemęcza się wtedy nadmierną pracą umysłową, jaka jest nauka sama w sobie. Najczęściej śpiewa się piosenki w języku angielskim, gra się w gry karciane, obrazuje się dane słowo poprzez ciekawy, kolorowy obrazek. Aby wszystkie te naturalne procesy się aktywowały powinno się stworzyć dzieciom możliwość codziennego i angażującego kontaktu z językiem obcym. Takie zanurzenie dziecka w środowisku obcojęzycznym nazywamy immersją językową. Wraz z upływem czasu c jej systematycznego stosowanie mózg malucha powinien „przestawić się” na „myślenie w obcym języku”.
Materiał opracowany przez mgr Sylwię Adamską vice-Dyrektora Przedszkola i Żłobka Norlandia Katowice Piano.