Kategorie:

Odkrywanie świata poprzez zmysły: zbieżności w metodach Marii Montessori i Reggio Emilia

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna jest kluczowym etapem w rozwoju dziecka. Dwa z najbardziej wpływowych podejść pedagogicznych, Montessori i Reggio Emilia, kładą duży nacisk na rozwój umiejętności poznawczych dzieci poprzez zmysłowe doświadczenia. W tym artykule przyjrzymy się, jak te dwie metody wykorzystują zmysły do rozwijania umiejętności poznawczych i jakie mają zbieżności.

Podstawy pedagogiki Montessori

Pedagogika Montessori, stworzona przez Marię Montessori na początku XX wieku, opiera się na obserwacji dzieci i zrozumieniu, jak najlepiej uczą się one w naturalny sposób. Montessori podkreśla znaczenie samodzielności, wolności w ramach granic oraz przygotowanego środowiska, które stymuluje rozwój dziecka.

Podstawy podejścia Reggio Emilia

Reggio Emilia to podejście do edukacji, które powstało we Włoszech po II wojnie światowej. Metoda ta opiera się na przekonaniu, że dzieci są kompetentne i pełne potencjału, a nauka powinna być wynikiem ich zainteresowań i eksploracji. Kluczowym elementem jest tu współpraca między dziećmi, rodzicami i nauczycielami.

Dzieci w przedszkolu Montessori mają swobodę wyboru, czym chcą się zajmować. To pozwala im na samodzielne odkrywanie świata za pomocą zmysłów. Nauczyciel pełni rolę przewodnika, który wprowadza dzieci w nowe materiały i pomaga im w eksploracji.

W Reggio Emilia środowisko odgrywa kluczową rolę w procesie edukacyjnym. Przestrzeń jest starannie zaprojektowana, aby inspirować dzieci do zmysłowej eksploracji i interakcji. Przykłady to:

Kąciki tematyczne – przestrzenie z różnorodnymi materiałami, które zachęcają do eksploracji i kreatywności.

Naturalne materiały – używanie naturalnych materiałów, takich jak drewno, kamienie i woda, które stymulują zmysły i połączenie z naturą.

Przestrzeń artystyczna – miejsce, gdzie dzieci mogą malować, rzeźbić i tworzyć, używając różnych tekstur i kolorów.

Dokumentacja i refleksja

Reggio Emilia kładzie duży nacisk na dokumentację i refleksję. Nauczyciele obserwują dzieci podczas ich zmysłowej eksploracji i dokumentują ich działania poprzez zdjęcia, filmy i notatki. Następnie razem z dziećmi analizują te materiały, co pomaga dzieciom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia i refleksji.

Zbieżności między metodami Montessori i Reggio Emilia

Indywidualne podejście do dziecka

Obie metody kładą nacisk na indywidualne podejście do każdego dziecka. Zarówno Montessori, jak i Reggio Emilia uznają, że każde dziecko jest wyjątkowe i rozwija się w swoim własnym tempie. Nauczyciele w obu systemach obserwują dzieci i dostosowują swoje podejście do ich potrzeb i zainteresowań.

Rola nauczyciela jako przewodnika

W obu metodach nauczyciel pełni rolę przewodnika, a nie tradycyjnego nauczyciela. W Montessori nauczyciel wprowadza dzieci w nowe materiały i wspiera ich w samodzielnej pracy. W Reggio Emilia nauczyciel współpracuje z dziećmi, pomagając im w eksploracji i refleksji.

Środowisko edukacyjne

Zarówno w Montessori, jak i w Reggio Emilia, środowisko edukacyjne jest starannie przygotowane, aby stymulować rozwój dziecka. W obu przypadkach środowisko ma inspirować dzieci do samodzielnej pracy i zmysłowej eksploracji.

Współpraca i społeczność

Obie metody kładą duży nacisk na współpracę i budowanie społeczności. W Montessori dzieci uczą się pracować razem i szanować pracę innych. W Reggio Emilia współpraca między dziećmi, rodzicami i nauczycielami jest fundamentem procesu edukacyjnego.

Praktyczne zastosowanie w przedszkolu

Organizacja przestrzeni

Aby skutecznie wykorzystać zmysłowe doświadczenia w przedszkolu, warto zorganizować przestrzeń w sposób, który zachęca dzieci do eksploracji. Może to obejmować stworzenie kącików tematycznych, wykorzystanie naturalnych materiałów oraz zapewnienie różnorodnych tekstur i kolorów.

Materiały dydaktyczne

Warto zaopatrzyć przedszkole w materiały dydaktyczne, które stymulują różne zmysły. Mogą to być zabawki i narzędzia do nauki dotyku, wzroku, słuchu i innych zmysłów. Ważne jest, aby materiały były łatwo dostępne dla dzieci i zachęcały do samodzielnej pracy.

Dokumentacja i refleksja

Wprowadzenie elementów dokumentacji i refleksji może pomóc dzieciom lepiej zrozumieć swoje doświadczenia i rozwijać umiejętności krytycznego myślenia. Nauczyciele mogą dokumentować działania dzieci za pomocą zdjęć i notatek, a następnie analizować te materiały razem z dziećmi.

Metody Montessori i Reggio Emilia mają wiele zbieżności, jeśli chodzi o wykorzystanie zmysłowych doświadczeń do rozwijania umiejętności poznawczych u dzieci. Obie metody podkreślają indywidualne podejście do dziecka, rolę nauczyciela jako przewodnika oraz znaczenie przygotowanego środowiska. W przedszkolach, które stosują te podejścia, dzieci mają możliwość odkrywania świata za pomocą zmysłów, co wspiera ich wszechstronny rozwój i przygotowuje do przyszłych wyzwań.

Materiał opracowany przez mgr Martynę Lewańską – dyrektora Przedszkola i Żłobka Norlandia House of Reggio na warszawskiej Woli oraz Przedszkola i Żłobka Norlandia Motylki (Warszawa Wola) i Przedszkola Norlandia House of Reggio Bemowo w Warszawie.