Kategorie:

Przyswajanie wiedzy poprzez zabawę

Najbardziej naturalnym sposobem rozwijającym dziecko jest pobudzająca wyobraźnię zabawa. Dla malców jest oczywista, a więc odpowiednio ukierunkowana może stać się świetnym narzędziem dla rozwoju małego dziecka. Zabawa rozwija społecznie, umysłowo, fizycznie oraz emocjonalnie, ale jak zachęcić dziecko do przyswajania wiedzy właśnie poprzez zabawę?

Czym może być dla dziecka zabawa?

Każda zabawa jest dla dziecka formą aktywną życia, a za najlepszą należy uznać zabawę dostosowaną do jego wieku. Zabawa powinna dzieci zaciekawiać, a dzięki temu angażować i rozwijać. Sama nauka nie spełnia takiej funkcji, ponieważ zazwyczaj związana jest z narzuceniem obowiązku, co może prowadzić do zniechęcenia i oporów. Dlatego zabawa i nauka w jednym będzie zawsze rozwiązaniem najlepszym.

W jaki sposób wykorzystać zabawę do nauki i rozwoju?

Najważniejszym czynnikiem podczas przygotowywania programu nauki przez zabawę oraz przy jej wdrażaniu jest tajemnica. Chodzi o to, aby na już na początku nie deprymować dzieci i nie informować ich o tym, że będą się uczyć, ale przeciwnie, trzeba utwierdzić je w przekonaniu, że będą uczestniczyły w zabawie. Przy nieświadomości znacznie łatwiej o spontaniczność i naturalność uczących się dzieci.

Ważne aspekty nauki przez zabawę

Przy organizacji zabawy dla nauki trzeba brać pod uwagę wiek oraz umiejętności dziecka i dobrze radzą sobie w tej kwestii przedszkola prywatne, ale i dobre przedszkola publiczne. Jednocześnie nie należy zbytnio przesadzać z zaniżaniem stopnia trudności zabawy, ponieważ przy braku wyzwań trudno o jakikolwiek rozwój. Ponadto zabawa bez wyzwań nie wzbudzi w dziecku należytego zainteresowania, a czasami nawet sprawi, że dziecko poczuje się traktowane „jak dziecko”, czyli niebrane na poważnie. Nie wolno również przesadzić ze zbyt wysokim stopniem trudności, ponieważ brak postępów przy rozwiązywaniu zadania najczęściej dziecko do takiej zabawy zniechęci.

Nie należy również wtrącać się do zabawy dzieci i pomagać im w wykonywaniu zadań. Pomocy można udzielić dopiero wówczas, gdy dziecko samo o to poprosi. W tej sytuacji nie tylko trzeba zostawić dziecku wolną rękę, ale nawet w sytuacji prośby o pomoc jedynie nakierowywać na rozwiązanie, a nie takowe wskazywać. To ważne, aby pozwolić dziecku na kreatywność i samodzielne dążenie do rozwiązania, gdyż to podniesie jego pewność siebie i pozwoli na satysfakcję z osiągniętego wyniku. Nic tak nie motywuje do dalszych działań, jak świadomość osiągniętego sukcesu.

Zróżnicowanie form zabawy dla nauki

Zabawa ogólnie oraz zabawa dla nauki musi być różnorodna. Tylko bowiem zróżnicowanie form zabawy zaangażuje dostatecznie dziecko do uczestnictwa, czyli pobudzi jego aktywność. Dobre przedszkole proponuje dzieciom aktywności ruchowe zarówno w formie spacerów, jak i ćwiczeń fizycznych, a także umożliwia zabawę z pomocami, jak gry planszowe, czy pomoce multimedialne dostosowane do wieku oraz możliwości dzieci. Dość powszechną formą funkcjonującą już od dłuższego czasu i mającą dobry wpływ na rozwój dziecka są puzzle obrazkowe, czy karty do nauki języków obcych. Ponadto dzieci bardzo dobrze bawią się przy muzyce, a najwłaściwszą będzie muzyka nasycona odpowiednimi treściami związanymi z bezpieczeństwem oraz tradycjami.

Wykorzystywanie zabawy dla pobudzania i rozwijania dzieci w każdej sferze jest w ich wypadku optymalne i nikt jeszcze nie wymyślił niczego lepszego.