okiem logopedy
Kategorie:

Okiem logopedy – krok po kroku. Jak wspierać maluchy w procesie nabywania kompetencji językowych ?

Nabywanie języka przez dziecko to naturalny, stopniowy proces, w którym dziecko uczy się rozumieć i używać języka, aby komunikować się z otoczeniem. Jest to część ogólnego rozwoju dziecka i zachodzi spontanicznie – bez formalnej nauki – gdy dziecko ma wystarczający kontakt z językiem.

Co obejmuje proces nabywania języka?

1. Rozumienie języka (percepcja językowa):

– Zaczyna się wcześniej niż mówienie – dziecko najpierw rozumie, co się do niego mówi.

– Już niemowlę reaguje na ton głosu, mimikę i znane słowa.

2. Produkcja językowa (mówienie):

– Gaworzenie (od ok. 6. miesiąca) → pierwsze słowa (ok. 1. roku) → proste zdania (2.–3. rok życia) → złożone wypowiedzi (od 4. roku życia).

3. Opanowanie systemu językowego:

– Dziecko uczy się słownictwa, gramatyki, intonacji, kolejności słów – intuicyjnie, przez naśladowanie i kontakt z otoczeniem.

A o to kilka wskazówek dla rodziców – jak wpierać dzieci w nabywaniu kompetencji językowych.

1. Mów do dziecka często i naturalnie:

– Mów do dziecka od pierwszych dni życia. Nawet niemowlę rozpoznaje rytm i melodię mowy – mów do niego w spokojny i wyraźny sposób.

– Opisuj, co robisz: „Teraz kroję jabłko. Jabłko jest czerwone.”

– Unikaj tzw. „dziecięcego języka” – czyli nie „spieszczaj” wyrazów. Mów poprawnie, pełnymi zdaniami.

2. Codzienne czytaj dziecku:

– Czytanie książek rozwija słownictwo, rozumienie struktur językowych i wyobraźnię.

– Wybieraj książki dostosowane do wieku dziecka.

– Zachęcaj do rozmowy o treści książek: „Co myślisz o tej postaci?”, „Dlaczego to się wydarzyło?”

3. Bawcie się językiem:

– Rymowanki, wyliczanki, zabawy paluszkowe, piosenki i zgadywanki rozwijają słuch fonemowy (zdolność nabywania głosek języka polskiego) i pamięć.

– Wymyślajcie śmieszne słowa, twórzcie rymowane zdania.

4. Ogranicz czas przed ekranem:

– Unikaj długiego czasu spędzanego przed telewizorem lub tabletem, zwłaszcza biernego oglądania. Dzieci do 2 lat w ogóle nie powinny spędzać czas przed ekranem.

– Uważaj też na włączony telewizor w tle. Włączony telewizor w tle podczas innych aktywności dziecka nie pozwala mu usłyszeć innych dźwięków z otoczenia. Zakłóca je. Wyłącz go ! Wtedy dziecko na pewno usłyszy komunikaty, które do niego kierujesz.

– Ograniczony czas przed ekranem wpływa również na sprawność ruchową dziecka. Dziecko podejmuje ją częściej. A sprawność całego organizmu wpływa na ruch narządów artykulacyjnych.

– Także ograniczony czas dziecka przed ekranem wpływa na zabawę samodzielną, która rozwija język dziecka, kreatywność, wyobraźnię oraz wzmacnia koncentrację.

5. Daj dziecku być samodzielnym:

– Rozwój motoryki małej, czyli sprawność rączek ściśle łączy się ze sprawnością motoryki narządów artykulacyjnych.

6. Modeluj poprawną wypowiedź:

– Nie mów: „Źle powiedziałeś!”, tylko powtórz poprawnie to, co dziecko powiedziało:

  • Dziecko: „To piesy.”
  • Rodzic: „Tak, to są psy.”

7. Zachęcaj do kontaktów z rówieśnikami:

– Zabawa z innymi dziećmi stymuluje język w naturalnych sytuacjach społecznych.

8. Obserwuj rozwój i reaguj wcześnie:

– Jeśli dziecko:

  • nie gaworzy do 10 miesiąca życia,
  • nie mówi pierwszych słów po 1 roku życia,
  • nie buduje zdań po 2 roku życia,

TO WARTO SKOSULTOWAĆ TO Z LOGOPEDĄ 🙂

Art. przygotowała pani neurologopeda mgr Daria Kozłowska z Przedszkola i Żłóbka Norlandia Kamionka oraz Przedszkola i Żłóbka Norlandia Przykop w Brodnicy.

Napisz do nas

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko